تنظیمات استایل سایت

• slateblue
  • gold
  • red

تمام نکات درباره تعویض مفصل زانو!

دکتر محید حیرانی

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو ( Knee Arthroplasty روش جراحی برای جایگزین کردن قسمتی از مفصل زانو یا کل مفصل است که در اثر عوامل مختلفی آسیب دیده و تحلیل رفته است. از مهم ترین علل از بین رفتن مفصل زانو می توان به سائیدگی مفصل در اثر آرتروز زانو اشاره کرد. آرتروز زانو یک بیماری پیش رونده است که در سنین مختلف در افراد بروز می کند. راهکارهایی برای درمان این بیماری وجود دارد ولی یکی از اصلی ترین و بهترین روش های درمان آرتروز زانو، جراحی تعویض مفصل زانو است.

توضیح مختصری درباره آرتروز زانو

شاید همگی ما با درد آرتروز زانو آشنایی نداریم ولی قطعاً افراد مسن یا والدین و یا مادربزرگ و پدربزرگ خود را به یاد داریم که از درد زانو ها عذاب می کشند. این بیماری گسترش زیادی در بین افراد سنین بالاتر دارد و لازم است که درباره اصلی ترین روش درمانی این بیماری که همان تعویض مفصل زانو باشد، اطلاعاتی کسب کنیم.

در ادامه تفاوت زانوی سالم و زانوی آسیب دیده در اثر آرتروز را مشاهده کنید:

اهداف جراحی تعویض مفصل زانو

1. تغییر شکل در زانو ( به علت آسیب ظاهر زانو معمولا کج و منحرف می شود.)
  2. به دست آمدن توانایی حرکت در زوایای مطلوب
  3. از بین بردن درد ناشی از آسیب زانو ( در اثر ضربه یا آرتروز زانو یا انحراف زانو و … )

سن جراحی تعویض مفصل زانو

یکی از موفقیت آمیزترین عمل های ارتوپدی جراحی تعویض مفصل زانو است. زیرا مفصل مصنوعی به مدت طولانی عمر کرده بدون اینکه مشکلی برای فرد ایجاد کند. این جراحی در بین افراد مسن و میانسال بیشتر صورت می گرفت اما با پیشرفت علم پزشکی و در دست بودن پروتز های مناسب و استفاده از تکنیک های مفید، این جراحی برای نوجوان ها و جوان ها نیز می تواند انجام گیرد. علت انجام جراحی برای افراد جوان تر آسیب به زانو است و در موارد نادری شاهد آرتروز زانو هستیم.

طبق تحقیقات انجام شده این جراحی در سنین پایین نتیجه مطلوب تری نسبت به سنین بالا دارد. در این سن علاوه بر اینکه از درد زیاد ناشی از آسیب زانو کاهش می یابد، از خشکی مفصل جلوگیری می شود.

علل انجام تعویض مفصل زانو

1. در صورتی که درد ناشی از زانو فرد را از انجام کارهای روزمره مانند راه رفتن، از پله بالا رفتن و ایستادن و نشستن بازدارد، لازم است به متخصص ارتوپدی مراجعه شود.
  2. در صورتی که در هنگام استراحت یا خوابیدن درد به سراغ فرد بیاید.
  3. در صورتی که بدن بیمار در برابر مصرف دارو مقاومت کرده و تورم زانو از بین نرود.
  4. در صورتی که درمان های غیر جراحی آرتروز برای کنترل درد موثر واقع نشوند. از جمله روش های غیر جراحی می توان به تزریق پی آر پی و ژل اشاره کرد.
  5. ایجاد تغییرات زیادی در شکل ظاهری زانو

بیماری های موثر در تخریب مفصل زانو

• آرتروز زانو و ساییدگی مفصل زانو (در سنین بالا شایع می باشد)
  • روماتیسم مفصلی
  • عدم جوش خوردن یا بد جوش خوردن شکستگی های داخل مفصلی که بعد از گذشت چند سال موجب ساییدگی در زانو می شود.

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل زانو

در صورتی که خواهان انجام این جراحی هستید، متخصص ارتوپدی چند هفته قبل از عمل به معاینه فیزیکی شما می پردازد تا از سلامت بدنی و همچنین روند بهبودی بعد عمل، اطمینان یابد.

در صورتی که فرد مشکلات پزشکی خاصی مانند بیماری قلبی داشته باشد، حتما بایستی توسط متخصص مربوطه معاینه شود.

آزمایش خون، آزمایش ادرار و نوار قلب نیز از بیمار گرفته خواهد شد. در صورتی که فرد به کم خونی مبتلا باشد نیاز است که در ابتدا داروهایی برای رفع کم خونی برای بیماری توسط متخصص مربوطه تجویز شود و بعد از بهبودی فرد می تواند جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهد. طی جراحی تعویض مفصل زانو فرد مقداری خون از دست می دهد و در صورتی که به کم خونی مبتلا باشد می تواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند. بنابراین در ابتدا رفع مشکل کم خونی اهمیت دارد.

مصرف برخی داروها قطع می شوند و ممکن است برخی داروهای دیگر جایگزین شوند. قطع مصرف آسپیرین و داروهای رقیق کننده خون ( ایبوپروفن و … ) و همچنین برخی داروهای گیاهی و هربال باید برای دو هفته قبل از جراحی قطع شوند. این مدت زمان برای افراد مختلف متفاوت است.

همچنین دخانیات و مصرف الکل لازم از که از مدت زمان مشخصی قبل از جراحی قطع شود.

⇐⇐⇐⇐⇐⇐ تمامی این موارد در روند ترمیم زانو بعد از جراحی تاثیر منفی می گذارد و لازم است که از مدت زمان مشخصی قبل از جراحی تا مدت مشخصی بعد از جراحی، از مصرف آن ها خودداری کرد. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید که موجب رقیق شدن خون می شود، با تجویز پزشک مربوطه می توانید دوز دارو و یا نوع دارو را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان سر خود اقدام به تغییر نوع دارو و دوز دارو نکنید.

معمولاً به بیمار توصیه می شود که از در سه شب قبل از جراحی هر شب دوش گرفته شود و بدن خود را با شامپو بدن حاوی کلرهگزیدین شست شو دهند. این شامپو در داروخانه ها موجود است. با این شامپو محل عمل را بشویید. بهتر است که خود فرد پوست ناحیه جراحی را شیو نکنه و تیغ نکشد. می تواند با موزر این کار را انجام دهد. برای انجام این کار هم حتماً با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه صحبت های دکتر کاوه قرنی زاده را در این مورد ببینید:

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو در نتیجه جراحی تاثیر بسیار بالایی دارد. بعد از جراحی، فرد اغلب درد داد. به همین خاطر داروهای مسکن، داروهای ضد التهابی و یا بی حس کننده های موضعی به بیمار داده می شود تا از شدت درد کاسته شود و روند بهبودی تسریع یابد. در صورت تسکین درد، مصرف داروها باید قطع شود.

معمولا بعد از جراحی، احتمال لخته شدن خون در پاها وجود دارد، به همین خاطر پزشک داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند و از بیمار می خواهد که ورزش های خاص ران ، ساق و مچ پا خود را انجام دهد ، تا خون بیشتری در پاها جریان یابد و از لخته شدن خون پیشگیری شود.

فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد. فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند، و فرد سریع تر قادر به راه رفتن و انجام فعالیت های خود خواهد بود.
به منظور تسهیل حرکات زانوها، متخصص استفاده از زانوبند را نیز توصیه می کند، به خصوص شب ها هنگام استراحت.

مراقبت هایی که فرد باید بعد از جراحی در نظر داشته باشد:

• مراقبت از زخم ها و بخیه ها

بخیه ها دو تا سه هفته بعد از جراحی کشیده می شوند. مراقب باشید که بخیه ها خیس نشوند. پانسمان کردن زخم از بروز عفونت و یا تماس زخم با محیط بیرون پیشگیری می کند.

• رژیم غذایی

کم شدن اشتها بعد از جراحی، کاملا طبیعی می باشد. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل، روند بهبودی را تسریع می بخشد و به تقویت عضلات نیز کمک می کند.

• فعالیت بدنی

ورزش و تمرین بدنی، به خصوص در هفته های اول بعد از جراحی بسیار مهم است. بیمار معمولا 3 تا 6 هفته بعد از جراحی، قادر به انجام فعالیت های روزانه خود می باشد. ممکن است فرد هنگام انجام این حرکات، درد داشته باشد.که به مرور کاهش می یابد.

• درد بعد از جراحی

درد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو شاید یکی از موارد مهم بعد از جراحی باشد که نیاز دارد کنترل و مدیریت شود. در صورتی که درد از حدی بیشتر باشد می تواند خواب بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه در روند بهبودی فرد تاثیر منفی بگذارد. از مسکن های معمول برای کنترل درد استفاده می شود. در صورتی که درد از حدی بیشتر باشد، شاید نیاز به مسکن های تزریقی باشد. این موارد با نظر دکتر انجام می گیرد. در کل در صورتی که درد از حدی که توان دارید بیشتر است به پزشک مراجعه کنید تا دوز مسکن دریافتی تغییر کند.

• استحمام بعد از تعویض مفصل

معمولاً بعد از تعویض مفصل زانو یکی از سوالاتی که ذهن بیماران را درگیر می کند، طریقه استحمام است. استحمام را چه زمانی می توانند انجام دهند؟ برای بیماران از پانسمان ضد آب استفاده می شود و فرد می تواند بلافاصله بعد از جراحی یا همان روز جراحی استحمام کند. بعد از حمام نیازی نیست که پانسمان ها تعویض شوند. مگر اینکه پانسمان جدا شده باشد. پانسمان را به مدت 5 روز تا 7 روز نگاه می دارند و بعد تعویض می کنند.

نکته مهم این است که بعد از جراحی تعویض مفصل پانسمان و زخم باید خشک باشند. اگر ترشحاتی چه به صورت خون آبه چه به صورت مایع زرد رنگ یا آبکی وجود داشته باشد، حتما باید به پزشک اطلاع داده شود و پانسمان تعویض گردد. عفونت کردن زخم بعد از جراحی می تواند نتایج جراحی را تحت الشعاع قرار دهد و حتی در برخی موارد مشاهده شده است که عفونت به بافت های زیرین سرایت می کند. بنابراین توجه به این مساله و مراقبت از تمیز نگاه داشتن جای بخیه ها اهمیت بسیار بالایی در این جراحی حساس دارد. در صورت مشاهده خارج شدن ترشحات از ناحیه جراحی و پانسمان، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

• رابطه جنسی بعد از تعویض مفصل

یکی از سوالاتی که بیماران بعد از تعویض مفصل زانو دارند این است که چه مدت بعد از جراحی می توانند رابطه جنسی داشته باشند. معمولاً بعد از ده روز تا دو هفته فرد می تواند در موقعیت هایی که فشاری بر مفصل زانو وارد نمی شود، رابطه جنسی داشته باشد. البته این مورد بستگی به روند ترمیم فرد و تکنیکی که در جراحی برای بیمار به کار رفته است دارد. در پوزیشن هایی که فشار زیادی به مفصل وارد می شود نباید، رابطه برقرار شود.

همان طور که مشاهده می کنید در جراحی تعویض مفصل زانو به دلیل اینکه جراحی به صورت باز انجام می گیرد، بخیه بزرگی ایجاد می شود. در نتیجه جای اسکار بزرگی روی زانو ها ایجاد می گردد. ولی در صورتی که جراحی آرتروسکوپی باشد، بخیه ها به مراتب کوچک تر هستند. بیمار می تواند بعد از ترمیم زانو ها و دوره بازتوانی، برای از بین بردن جای اسکار راهکارهایی را در پیش بگیرد. در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. پمادهایی برای کاهش اسکار برای بیمار تجویز می شود. همچنین لیزر می تواند به از بین بردن جای اسکار کمک زیادی کند.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که عفونت بعد از جراحی می تواند به وخیم تر شدن جای اسکار و ظاهر بدتر آن دامن بزند. به همین دلیل توجه به بهداشت محل بخیه ها و پیشگیری از عفونت در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

ویتامین ها و مکمل های بعد از جراحی زانو

بعد از جراحی های ارتوپدی پیشنهاد می شود که از مکمل ها و ویتامین های مناسبی استفاده شود تا روند ترمیم سرعت بخشیده شود و فرد زودتر به انجام فعالیت های روزمره خود باز گردد. این ویتامین ها می توانند به صورت طبیعی و در میوه و سبزیجات مصرف شود و می توانند به صورت مکمل مصرف گردند. در صورتی که سن و سال فردی که این جراحی را انجام می دهد بالا باشد احتمالاً نیاز بیشتری به این مکمل ها است. در ادامه مقاله با ما باشید تا تمام جوانب این مطلب را مورد بررسی قرار دهیم و نکته مبهمی باقی نماند.

همان طور که می دانید ویتامین ها و مینرال ها برای سلامت مفاصل فواید بسیاری دارند. ولی در زیر به برخی از این ویتامین ها که نقش اساسی در سلامت مفاصل و سلامتی بیمار و بالا بردن موفقیت جراحی زانو دارند، اشاره می کنیم:

– از ویتامین k بپرهیزید.
– ویتامین c و زینک
– ویتامین d
– ویتامین e
– آهن
– مکمل های گیاهی
– مکمل های غیر گیاهی

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، رسیدگی به سلامت زانو ها اهمیت بسیار بالایی دارد. بهترین انتخاب می تواند این باشد که از غذاهای کامل و سرشار از ویتامین ها استفاده شود. به این ترتیب تمامی مواد مغذی به بدن می رسد. در صورتی که ویتامین های لازم در رژیم غذایی نباشد، می توان از مکمل ها استفاده نمود. ویتامین ها و مکمل ها می توانند نقش مثبتی در کمک به ترمیم زخم ها ایفا کنند.

دسته بندی : مقالات