تنظیمات استایل سایت

• gold
  • red

آرتروز مفصل لگن و ران: علت، علائم و درمان

آرتروز لگن بیماری است که موجب می‌شود غضروف موجود در سطح استخوان ران و یا سطح سوکت کروی شکل لگن دچار فرسایش و ساییدگی شود. این غضروف‌های مفصلی موجب می‌شوند که استخوان ران در سوکت کاسه‌ای مانند لگن به راحتی و بدون سایش حرکت کند. زمانی که غضروف دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، استخوان‌ها روی هم سایش پیدا می‌کنند که این موضوع موجب درد، التهاب و تورم شده و دامنه حرکتی مفصل را محدود می‌کند.

علائم
علائم ناشی از آرتزوز لگن عموما به تدریج بروز می‌کنند و با گذشت زمان نیز رفته رفته شدیدتر می‌شوند. علائم و نشانه‌های آرتروز لگن عبارتند از:

-درد ممکن است مفصل لگن در حین فعالیت و یا بعد از آن درد کند.
-درد لگن معمولا بعد از پیاده‌روی‌های طولانی، بالا رفتن از پله یا ایستادن به مدت طولانی که موجب فشار به مفصل لگن می‌شود، شدیدتر است.

-حساسیت به لمس. ممکن است زمانی که با دست خود فشار کمی به مفصل لگن وارد می‌کنید، حس کنید این ناحیه حساس است.

-خشکی مفصل. خشکی مفصل لگن بیش از همه در صبح و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، احساس می‌شود.

-کاهش انعطاف پذیری. ممکن است نتوانید مفصل لگن خود به طور کامل در دامنه حرکتی که دارد، حرکت دهید.

-صدا دادن و تق تق مفصل لگن. گاهش اوقات بیماران احساس می‌کنند که از مفصل لگن خود صدایی می‌شنوند و یا حس می‌کند چیزی در مفصل آنها گیر کرده است.

-احساس سایش در مفصل. مکن است احساس کنید که مفصل شما سایش داد و یا حتی در هنگام حرکت دادن مفصل، صدای سایش آن را بشنوید.

-خارهای استخوانی. ممکن است در اطراف مفصل لگن زائده‌های استخوانی رشد کنند که به آن خار استخوانی گفته می‌شود.

-راهکارهای درمانی(البته پزشک با توجه به تشخیص روش درمانی را پیشنهاد میکند)
سرما و گرمادرمانی
وسایل کمکی(عصا)